Tuesday, January 13, 2015

Vinkkejä tuleville vaihtareille

IMG_9894
Mä ajattelin koota mun vinkit tuleville vaihtareille tässä postauksessa. Nää on oikeastaan ihan perusvinkkejä, mutta eihän siinä. Nää on sellasia vinkkejä, jotka itse oon kokenut hyödyllisiks vaihto-oppilaana australiassa.

e n n e n   l ä h t ö ä

Hakekaa ajoissa! Suosittuihin kohdemaihin paikat menee tosi nopeasti, eikä niitä ole paljoa edes tarjolla. Jenkkeihin Expolla taitaa olla paikkoja jotain around 200? en todellakaan tiedä, mutta Jenkkeihin taitaa kaikilla järjestöillä olla eniten paikkoja. Australiaan on paljon vähemmän paikkoja ja mä itse laitoin hakemukset menemään marraskuussa 2012 ja haastattelu mulla oli helmikuussa 2013.

Panostakaa hakupakettiin älkääkä valehdelko siinä. Hakupaketti on todella todella tärkeä osa vaihto-oppilasvuotta. Useat oppilaat saavat hakupaketin melkein vuosi ennen kohdemaahan lähtöä, onnea tästä sun vaihto-oppilasvuosi alkaa! Käyttäkää aikaa kysymyksiin vastaamiseen ja suunnitelkaa vastaukset huolella (älkääkä todellakaan täyttäkö paniikissa viimeisenä iltana!). Tehkää myös huolella kirjeet ja kuvakollaasit. Ja tosissaan olkaa hakupaketissa rehellisiä, koska niiden perusteella perheet ja oppilaat matchataan. Älkää sanoko, että olette todella urheilullisia, jos ette oikeasti ole ja jos oikeasti vähät välitätte urheilusta.. Muuten saaatat päätyä johonkin urheiluhulluun perheeseen tai vaikkapa urheilupainoitteiseen kouluun. Mitäs siinä sitten teet..
+ .. jos ootte menossa Ausseihin Expon kautta ja teillä on punaiset (tai muut värikkäät) hiukset, niin värjätkää ne pois ennen kuvakollaasin tekemistä ja henkilökuvien ottamista.. säästätte aikaa ja vaivaa.

Miettikää etukäteen. Siellä Suomen päässä tai vaikka lentokoneessa, tai ihan missä vaan missä teillä ei ole tekemistä: Miettikää miten kertoisitte itsestänne, perheestänne, sun koulusta, Suomen koulujärjestelmästä, Suomen luonnosta ja vaikkapa sun ystävistä. Miettikää mikä on teidän lempiruokanne ja mitä haluaisitte tehdä työksenne. Koska kaikki nää asiat on tavallaan meille itsestäänselvyyksiä, eikä me ihan äkkiseltään osata niihin vastata tai selittää niitä, jos joku kysyy. Ja varatkaa etukäteen puhelimeen vaikka niitä kuvia Suomen luonnosta, omasta kotikaupungista yms..

Bucketlist!! Tehkää bucketlist ennen lähtöä tai kohdemaassa, mutta tehkää se! Helpottaa huomattavasti asioiden suunnittelua.

Pakatkaa ilmastoon sopivia vaatteita! Mä en ajatellut, että palelisin Australian talvessa.. Toisin kävi, koska en pakannut itselleni tarpeeksi lämpimiä vaatteita. (Asun siis NSW rannikolla, jossa merituuli vielä lisää kylmyyttä lisäks Australiassa ei taloissa ole eristyksiä ja lämmityksetkin on suht huonot..) Lämpimin takki mulla oli farkkutakki, joka mulla sit oli kaikkialla päällä ja mulla oli yleensä joku huppari sen alla.
Pakatkaa myös lempivaatteenne, koska niitä tulee ikävä.. Ja lisäks myös adapteri, hyvät kuulokkeet ja sanakirja!
Aloittakaa pakkaaminen aikaisin! Mä ite oon tosi ylpee itestäni, koska aloitin pakkaamisen (heitin laukun lattialle ja kasailin vaatteita lattialle..) viikkoa aikaisemmin, joten en joutunut paniikissa pakkaamaan viimeisenä iltana.

Tuliaisvinkkejä: Muumimukit, Marimekon patalaput ja -kintaat, Marimekon kukkarot yms. Fazerin suklaata, salmiakkia, purkkaa, Tatu ja Patu this is Finland -kirja (!! vaikkei kyseessä olisikaan lapsiperhe, niin tää on ihan loistava), reseptikirja suomalaisesta ruuasta.
Täälläpäin palloa tosi harva edes on kuullut Muumeista, mutta kaikki ainakin sanovat niiden olevan tajuttoman cute haha.

Älä elä vuottasi etukäteen. Älä lue liikaa blogeja ja saa hirveästi ennakkokäsityksiä tulevasta vuodestasi. Älä stalkkaa jokaista kadunkulmaa google mapsista. Älä rakenna pilvilinnoja ja odota liikoja. Vaihtovuodestasi tulee ainutlaatuinen ja on paljon mukavempaa hoksata kaikki kivat kahvilat luonnossa eikä vaan tietokoneruudun toiselta puolelta. Ja näinollen myös säätyy pettymyksiltä.

IMG_9919
K o h d e m a a s s a

 Älkää eläkö yhtäaikaa kohdemaan ja Suomen elämää. En oikein osaa muodosta tästä järkevää lausetta. Mutta siis älkää olko liikaa yhteydessä Suomeen ja pyrkikää olemaan murehtimatta Suomen asioista. Keskittykää elämään elämäänne kohdemaassa ja rakentakaa elämänne sinne. Sanokaa ystävillenne ja perheellenne Suomessa, etteivät pahastu jos et ota hirveästi yhteyttä. Ja tottakai yhteyttä saa pitää, mutta liika on liikaa ja mulle ainakin helpompaa on olla vähemmän yhteydessä Suomeen ja näinollen ei tule niin ikävä. Ja kyllä ne oikeat ystävät teitä Suomessa odottavat.
Ja mitä seurusteluun tulee, niin ottakaa breikki. Harvemmin suhteet kestää sen vuoden yli ja on paljon mukavmpaa, kun ei tarvitse stressata mitähän se toinen ajattlee kun teen tälleen ja tolleen ;-)

Älkää stressatko vaihtarikiloista. Mä olen lihonnut ihan nätisti täällä ja kyllä mä vähän siitä stressaan joo. Tai stressasin tästä paljon enemmän pari kuukautta sitten, mutta nyt olen tajunnut, että mitä sitä turhaa stressaamaan kun tiedän, että saan todennäköisesti kaiken ylimääräisen pois sitten Suomessa. Nauttikaa kaikesta ruuasta ihan kaikin sydämin ja lihotkaa onnellisina.

Maistakaa kaikkea. Pyrkikää edes maistamaan kaikkia kohdemaan ruokia. Kaikesta ei tarvitse tykätä, mutta maistamallahan sen tietää + on kohteliasta maistaa kaikkea mitä perheesi sinulle tarjoaa.
Mä itse oon aika kaikkiruokainen, mutta tilanteesta teki hankalan se, etten mä syönyt sipulia missään muodossa enkä oikeastaan suostunut syömään mitään ruokaa, missä sipulia oli (oli se sitten kypsennettyä tai ei). Eli toisinsanoen olin aika kamala lapsi ja nuori (anteeksi äiti ja isä♡). Mutta täällä olosuhteiden ja kohteliaisuuden pakosta oon alkanut syömään ruokia, missä sipulia on kypsennetty. win. raakaan sipuliin en vielä koske.

Olkaa kohteliaita. Tätä ei voi painottaa liikaa. Olkaa vaikka vähän ylikohteliaita, mutta kukaan ei tykkää epäkohteliaista vaihtareista.

Hymyilkää. :-)

Älä valikoi kavereita, vaan ole kaikille ystävällinen. Tutustu kaikenlaisiin ihmisiin ja ole ystävällinen kaikille. Vältä draamoja ja pyri tekemään tuttavuuksia omanikäisten, nuorempien sekä vanhempien kanssa.

Puhukaa paljon!! Älkää olko vain hiljaa ja kuunnelko (helpommin sanottu kuin tehty ja tämäkin on hyvä aina välillä!) vaan osallistukaa keskusteluun ja harjaannuttakaa kohdemaan kieltä. Virheet ei haittaa ja mä oon ainakin pyytänyt mun kavereita ja perhettä aina välillä korjaamaan mun sanomisia, koska omista virheistä oppii.
Muistakaa myös puhua, jos teillä on huono olla. Kertokaa siitä hosteille niin hostit varmasti auttavat sinua.

Kirjoittakaa ylös vaikeita sanoja ja opetelkaa niitä. Kysykää myös mikäli ette ymmärrä mitä jokin sana tarkoittaa. Mun sanavarasto on laajentunut täällä ihan valtavasti ja mukaan on eksynyt myös ihan ihmesanoja, mitä en olisi ikänä ajatellut tarvitsevani..

Yes!! Suostukaa kaikkeen mitä sua pyydetään tekemään ja minne sua pyydetään lähtemään ja olkaa liikkeellä avoimin mielin. Koskaan ei tiedä mitä jännää voi tapahtua.

Tallentakaa muistoja. Kirjoittakaa päiväkirjaa ja ottakaa paljon kuvia. Myöhemmin on ihana lukea päiväkirjamerkintöjä ja katsella kuvia menneeltä vuodelta.

Älkää hehkuttako liikaa Suomea. Älkää jatkuvasti valittako, kuinka Suomessa jotkut asiat tehdään paremmin. Todennäköisesti jotkut asiat tulevat Suomessa olemaan paremmin, kuin kohdemaassa, mutta antakaa sen olla. Elät nyt vaihto-oppilasvuottasi ja sun vuosi on erilainen. Kaiken ei tarvitse olla täydellistä. Toki omasta kotimaasta saa ja pitää olla ylpeä.

Ottakaa kaikki irti. Ottakaa kaikki mahdollinen irti teidän vaihtovuodestanne. Tehkää hulluimpia asioita ja tutustukaa mielenkiintoisiin ihmisiin. Syökää ihan outoja ruokia ja kiivetkää vaikka kaupunkinne suurimpaan puuhun.

ÄLÄ VERTAA VAIHTOVUOTTASI MUIDEN VAIHTOVUOSIIN!!! Tää on oikeasti mun mielestä ehkä tärkein vinkki. Kaikkien vuosi on ihan erillainen, koska kaikki me ollaan erilaisia. Kaikilla meillä tulee olemaan erilainen perhe ja erilaiset ystävät. Kaikki me asumme erilaisissa paikoissa ja kaikilla meillä on erilainen koulu. Miksi verrata toistemme kokemuksia, kun väistämättä aina tulee vastaan kateellisuutta ja ns masentuneisuutta.




9 comments:

  1. Anonymous13/1/15 14:23

    siis sun piti värjätä hiukset enne vaihtoa noiden määräyksestä? sairasta...

    ReplyDelete
    Replies
    1. juu SCCE tuli tällanen määräys, mut ihan inhimmillinen siinä nähden, että tääl on paljon konservatiivisempia yksityiskouluja ni perheen löytäminenkin helpottuu vähän kun ei oo niin rajuja hiuksia.. mut joo ärsytti kyllä. (vieläpä ku mun nykynen koulu olis ollu ihan fine mun punasten hiusten kanssa..)

      Delete
  2. Anonymous13/1/15 16:40

    just tällästä postausta oon toivonu et saisin lukee koska oon tässä miettiny vauhtoon lähtöä sitten lukiossa.. oon nyt vasta 15 mutta haluisin kuitenkin perehtyä asiaan kunnolla. Kiitos tosi hyvistä vinkeistä! pus rakastan muutenkin sun blogiasi ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha jee vähä hyvä, että tästä on hyötyä :-) ja lähde ihmeessä vaihtoon, jos sulla vaan on mahdollisuus!
      ja kiitos <3

      Delete
  3. Anonymous13/1/15 20:23

    Tykkäsin tosi paljon tästä postauksesta! Ite haaveilen vaihtovuodesta, mutta ujouteni on ongelma :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ei ujous ole este :-) ujous _voi olla haaste, mutta siitäkin pääsee yli helposti. Rohkeasti vain uusiin haasteisiin!

      Delete
  4. PAKKO KYSYY OOKS MAISTANU VEGEMITEE
    ja ihana postaus tui

    ReplyDelete
  5. OOKS MAISTANU VEGEMITEE XDD
    ja ihana postaus tui

    ReplyDelete
    Replies
    1. JOOOOO! :-D se on kierol taval hyvää!

      Delete