Saturday, November 15, 2014

eroavaisuuksia aussien ja suomen välillä

Oon noin 20 päivän päästä puolivälissä mun vaihtovuotta ja se on mun mielestä älyttömän pelottava asia. Aika lentää ihan siivillä ja vaikka Suomessa on mun koti, perhe, ystävät ja vaikka mitä muutakin, niin voin sanoa, että mulla on täällä Australiassakin koti, perhe, ystävät ja vaikka mitä muutakin.. Ajattelin sit tähän väliin listailla vähän Suomen ja Australian eroavaisuuksia :-) Kuvituksena kuvia N2 gelato -paikasta Melbournesta viime viikolta. Ja anteeksi, mulla on välillä hankaluuksia muodostaa järkeviä lauseita suomeksi.

Linnut kuulostaa siltä, kuin niitä raiskattaisiin. Tää oli mun ensimmäinen ajatus kun olin päässyt kuuntelemaan näitä Australian sulokurkkuja.. Siis kyllä täällä jotkut linnut ihan nätisti laulaa, mutta osa sitten kuulostaa oikeasti aivan järkyttäviltä. Kyllä mä oon jo aika hyvin niihin tottunut, niin en niin paljoa enään kiinnitä niihin huomiota :-D Joo ja sitten osa linnuista kuulostaa myös ihan apinoilta tai ihan miltä tahansa muulta, kuin linnuilta.

Kuuma- ja kylmäsäätö vesihanoissa. En tiedä miksi näitä kutsutaan, mutta nää on mun mielestä tosi rasittavia. Siis vesihanoissa, niin suihkussa, kuin käsienpesualtaissa, on kaksi tappia, joista toisesta säädetään lämmin vesi ja toisesta kylmä. Suihkussa varsinkin tää on älyttömän rasittavaa, en tykkää yhtään :-D

Koulupuku. Suurimmassa osassa Australian kouluista on käytössä koulupuku ja niin on myös mun koulussa. Yksityisissä kouluissa koulupukuihin liittyvät säännöt ovat yleensä tiukempia ja puku itsessään on myös konservatiivisempi (?). Mun koulussa on tosi löyhät säännöt koulupuvun suhteen ja meillä näkyy vähän kaikennäköistä variaatiota koulupuvusta. Meidän koulussa saa myös meikata eikä hiusten tarvitse olla kiinni. Teen mun koulusta jossain vaiheessa erilisen postauksen, jossa sit kerron vähän lisää koulusta, koska siihen liittyy vähän enemmän eroavaisuuksia.

Ystävällisyys. Australiassa ihmiset on paljon paljon ystävällisempiä mitä Suomessa olen tottunut. Sorry, thank you ja please kuuluu joka nurkasta ja siihen oonkin jo tottunut. Ihmiset ovat paljon avoimempia ja yleisellä tasolla ystävällisempiä. Ja en tiiä liittyykö tää nyt pahemmin ystävällisyyteen, mutta "No worries" (tai don't worry, dw), sitä kuulee tosi usein ja se on tällanen aussien perusheitto, josta on tullut mullekkin jo tapa..
Kaupoissa myyjät aina kysyy miten menee ja joskus heidän kanssa jäädään juttelemaan pidemmäksikin aikaa elämän syvällisistä merkityksistä.
IMG_9745
IMG_9725
Kaupassa tuotteet pakataan sulle kassiin tai itsepalvelukassat. Täällä siis kaikissa ruokakaupoissa myyjä pakkaa tavarat sulle kassiin, kyllä mä oon tätä joskus Suomessakin nähnyt, mutta aika harvinaista on ollut.. Ja sit täällä on monissa paikoissa itsepalvelukassat, joita Suomessakin joissain paikoissa näkee, mut täällä ne on huomattavasti suuremmassa käytössä.

Hinnat ja raha. Rahayksikkö on täällä australian dollari ja yski dollari on tyylii 70 senttiä. Setelit on täällä ihan monopolirahan näköisiä, värikkäitä ja muovisia. Jotkut tuotteet on täällä paljon halvempia mitä Suomessa, mut sit osa jutuista on tosi paljon kalliimpia. En hirveesti osaa vertailla hintoja, kun tavallaan hintataso on yleisellä tasolla suht samanlainen. Alkoholi ja tupakkatuotteet on täällä tosi kalliita, mut sit taas roskaruoka ja pikaruoka muutenkin on tosi halpaa (welcome vaihtarikilot..). Kännykkäliittymät on täällä tosi kalliita ja varsinkin netti maksaa tosi paljon..

Päihteet. Täällä alkoholikulttuuri on aika samaa tasoa mitä Suomessakin. Eron tekee se, että täällä todella todella harvat polttaa tupakkaa ja kaikkia oksettaa ajatuskin tupakasta. Sen sijaan porukka puhuu suht avoimesti koulussa huumeista ja polttelusta. Pakko myös mainita, että täällä joissain alkoholikaupoissa on autokaistat hahah.

Nuorilla on töitä!!! Siis oikeesti tosi moni mun kaveri työskentelee koulun ohella jossain pikaruokalassa tai kaupassa. Suurinosa täällä hankkii ensimmäisen työnsä 13-14 -vuotiaina ja työskentelee siinä koulun ohella sitten. Suomessa hyvä kun edes kesätöitä saa alaikäisenä, jos sitäkään...
IMG_9718
IMG_9715
Vuodenajat päinvastaiset. Tää on joillekkin varmaan ihan itsestäänselvyys, mutta tosiaan nytkun Suomessa on syksy, täällä ollaan hyvässä vauhdissa menossa kohti kesää! Ihanaa ihanaa ihanaa, oon oikeesti tosi iloinen, että pääsen kerrankin skippaamaan Suomen talven!

Kengät sisällä. Täällä kenkiä pidetään jalassa sisällä, mutta mikä tekee tästä niin epäloogista on se, että porukka menee asioille kauppaan tosi usein paljainjaloin tai sukkasilteen ja kulkee muutenkin ulkona paljain jaloin.. 

Autot, Skootterit, Liikenne. Täällä autolla-ajokortin voi hankkia 16-vuotiaana, mutta se on vähän pidempi prosessi. Ensimmäisenä vuotena saa ajaa vain vanhemman kanssa ja pitää kerätä around sata (en ole nyt ihan varma onko se kuinka paljon päälle tai alle sadan) ajotuntia vanhemman kanssa. Seuraavana vuonna voi ajaa yksin, mutta on jotain erillisiä nopeusrajoituksia yms ja täyden ajoluvan saa vissiin 18- tai 19-vuotiaana ainakin täällä NSW. Mopokorttiin täytyy taas olla täysi-ikäinen (tai 17, en muista haha) ja mopoja tai skoottereita ei oo täällä paljon yhtään..
Täällä rannikolla kuljen yleensä junalla, mutta Wollongongissa junat kulkee vähän turhan harvaan tai sitten ne ei vaan pysähdy mun asemalla..
Lisäksi täällä on vasemmanpuoleinen liikenne, johon alan pikkuhiljaa tottua. Vähän pelottaa miten sitten Suomeen palatessa menee, kun pitää taas tottua siihen Suomen liikenteeseen. Ja mun mielestä on hassua, koska liikenneympyrään mennessä nää laittaa vilkun päälle ennen siihen liikenneympyrään ajoa, joka on mun mielestä tosi hämmentävää.

Olematon lämmitys ja eristykset. Silloin kun tulin tänne, oli keskitalvi. Taloissa ei ole eristyksiä eikä lämmityksiäkään pahemmin ole. Sisätiloissa oli siis yhtä kylmä kuin ulkona, joka ei siis ollut tajuttoman kylmä, mutta varsinkin iltaisin oli inhottavaa, kun sisällä oli tyyliin +8 lämmintä.. Useat yöt nukuin huppari ja pitkät housut jalassa vaikka mun huoneessa oli patteri päällä haha (kiitän mun hostperhettä, että he olivat mulle patterin vartavasten hankkineet). Kaiken logiikan mukaan kesällä sitten sisällä on yhtä kuuma kuin ulkonakin, jolloin sitten kaikki verhot on kiinni ja etsitään kilpaa kylmintä paikkaa talosta haha.
IMG_9713
IMG_9743
Ruoka. Ruoka on täällä suht epäterveellistä, leipä on pelkästään vaaleaa. Alussa vaalea leipä oli ihan jees, mutta nyt rupee toi pullamössö tulemaan jo korvista ulos haha. Onneksi joissain kaupoissa täällä myydään FAZERIN ruishapankorppuja, ah pelastus. Ranskiksia syödään tosi usein ja pikaruokaravintoloissa ketsupista pitää erikseen maksaa. 
Australia on maantieteellisesti lähellä Aasiaa, joten täällä syödään paljon enemmän aasialaista ruokaa, mitä Suomessa. Sushia tulee ostettua suhteellisen usein kun kaupungilla oon, koska se on vaan ihan tajuttoman hyvää ja halpaa haha. Intialaiseen ruokaan oon myös ihan rakastunut, koska sitä on täällä myös suht paljon ja varsinkin mun hostdad kokkaa tosi hyvää intialaista ruokaa!
Mä ite en aamuisin yleensä syö mitään, koska en Suomessakaan yleensä syönyt ja pakkaan kouluun itselle eväät tai ostan koulun kanttiinista lounaan. Seuraava ruoka syödään joskus 6-8 aikaan.
Vegemiteen varmaan kaikki Australiaan matkustavat tulevat törmäämään ja hyhhyyh en kyllä tykännyt yhtään.

8 comments:

  1. käytät tosi paljon sanaa 'haha' sun teksteissä ja se alkaa jo vähän häiritsemään :( ei pahalla, mutta keskityn lukiessa vaan etsimään seuraavaa haha sanaa :D mutta kiva postaus !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo tiedostan sen itsekkin ja välillä pitää aina pyyhkiä tekstiä kun sitä tulee tungettua joka väliin.. Se vaan tulee niin luonnostaan, kun täällä Ausseis jokases keskustelus tungetaan sitä sanaa joka väliin.. Näin ainakin meillä päin :D

      Delete
  2. mietin vaan että miltäköhän raiskatuksi tuleminen kuulostaa... ja mistä sä tiedät, miltä se kuulostaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Luojan kiitos en todellakaan tiedä miltä se todellisuudessa kuulostaa.

      Delete
  3. eivitsi miten hassua huomata miten paljon yhtäläisyyksiä löysin aussien ja jenkkien välillä tästä! mm toi sukat jalassa kauppaan haha, ihana postaus! =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, voi että sun pitää jossain välissä väsätä oma jenkit vs suomi postaus!! :)

      Delete
  4. Tosi kiva postaus! On kiva kuulla kaikkee eroavaisuuksii maitten väliltä :D Ja outoa kun siellä myydään Fazerin ruishapankorppuja :o Ja on kiva seurata millaista vaihto-oppilaan elämä on :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha joo munki mielestä se oli tosi outoa.. mutten valita!!! :D

      Delete